Ahad, 18 Januari 2015

Demam Denggi

Deman Denggi berpunca dari penyebaran virus denggi oleh seekor Nyamuk  Aedes betina.

Demam Denggi bermula dengan mengejut, sakit kepala, sakit belakang bebola mata, sakit sendi dan otot (myalgias dan arthralgias, sakit pinggang yang teruk menyebabkan ia juga digelar deman tulang pecah-break-bone-fever) dan gatal-gatal.
Ciri-ciri keradangan demam denggi adalah bintik-bintik merah terang dan biasanya muncul dianggota bahagian bawah pada sesetengah pesakit, ia merebak hampir kepada keseluruhan tubuh.  Tanda-tanda kulit yang klasik ialah seluruh kulit tubuh bertukar kemerahan diselangi dengan tompok-tompokan kulit warna yang normal (island of white in a sea of red) kemungkinannya terdapat gastritis dengan gabungan sakit perut, mual, muntah atau cirit-birit.  Pesakit juga boleh mendapat radang hati, radang otak (lebih pada kanak-kanak) juga dalam kes luarbiasa radang  otot jantung(cardiomyopathy)
Demam denggi klassik berlarutan selama 6-7 hari dengan demam kembali memuncak pada akhir demam.  Secara klinikal bilangan sel darah pembeku akan turun sehingga hilang demam.
Rawatan utama adalah terapi sokongan.  Pesakit digalakkan untuk mengekalkan makanan, terutamanya minum air.  Cara lain untuk mencegah penyakit ini juga pesakit perlu bersenam pada waktu pagi atau berjoging dan beriadah.  Minum air paling penting dalam hidupan seharian kita.  Minum air mineral sekurang-kurangnya 8 gelas sehari atau selebih-lebihnya pun hanya maksimum 16 gelas sehari.
Cara pencegahan denggi yang utama adalah menghapuskan atau mengurangkan vector nyamuk pembawa denggi.  Langkah menghapuskan takungan air (seperti dalam bekas bunga, bekas makanan, bekas-bekas plastik berbiar) bukti  berkesan bagi mengawal penyakit bawaan nyamuk.  Penggunaan ubat jentik-jentik juga berkesan untuk menghapuskkan jentik-jentik manakala penggunaan kelambu dan juga semburan(fogging) juga boleh membantu menghapuskan aedes dewasa dengan mudah.
Selain itu anda juga boleh mencuba tips berikut untuk merawat dan menyembuhkan pesakit demam denggi :
1)       Minum Sup Ketam
2)     Boleh mengamalkan memakan buah tembikai atau jus tembikai kerana kandungan air yang tinggi dalam buah tersebut.
3)     Minum jus kurma atau kiwi segar asli tanpa campuran.
4)     Jus daun betik muda dengan cara bersihkan daunnya dan carik-carikan kemuadian rebuskan dalam kuantiti air dalam 2 gelas sehingga mendidih dan tutup. Biarkan sejuk terlebih dahulu baru dimunum.
Cadangan supplemen yang dapat membantu pesakit demam denggi sebagai pilihan tambahan bolehlah mendapatkan supplemen Shaklee, ramai yang telah mencubanya dan amat membantu pesakit demam denggi.
1)      Shaklee Performance Drink
Dapat membantu mengimbangi kandungan elektrolit dalam tubuh untuk mengelakkan badan dari dehidrasi.  Pesakit demam denggi kebiasaannya mempunyai suhu badan yang tinggi dan boleh menyebabkan kehilangan cecair  yang banyak dari tubuh.  Dengan pengambilan Performance Drinks secara konsisten dapat membantu mengekalkan kandungan cecair dalam badan. Performance Drink merupakan satu-satunya minuman isotonic yang bebas karbonat dan kurang gula.

2)     Shaklee Nutriferon
Nutriferon adalah ‘immune booster’ yang meningkatkan tahap imunisasi dalam tubuh bagi melawan penyakit. Nutriferon dipatenkan eksklusif satu-satunya di dunia membantu mempertingkatkan interferon dalam tubuh secara semulajadi. Jika anda bermasalah seperti demam, kerap diserang selesema dan antibody yang lemah dan dinasihatkan mengambil nutriferon bagi menguatkan imunisasi badan bagi melawan penyakit.

Mari kita cegah nyamuk denggi, hidup sihat tanpa denggi. 





Anda Berminat ?
Sebarang Pertanyaan Sila Hubungi :  Sue Nanie
Call/SMS/WhatsApp/Telegram/Line di 013 807 4629

Lawati dan Like @ :

Facebook  :  Sue nanie
Fanpage  :  Vitamins
Laman Web  :  mummyainadvitamins.blogspot.com
email  :  ainaisda@gmail.com

Kod Kawasan :  Miri, Sarawak
Penghantaran : Sarawak, Sabah, Semenanjung Malaysia

DAFTARLAH MENJADI AHLI SHAKLEE
NAK TAMBAH PENDAPATAN SAMPINGAN ATAU SEPENUH MASA
HINGGA 4-5-6 ANGKA SEBULAN HANYA DENGAN ONLINE,

WAKIL PENGEDAR DIPERLUKAN DI SELURUH MALAYSIA

ANDA TIDAK AKAN KESEORANGAN KERANA ANDA AKAN DIJEMPUT UNTUK MENYERTAI GROUP EKSLUSIF YANG MANTAP DARI TAK TAU LANGSUNG ANDA AKAN DIAJAR MENJADI YANG TERHEBAT

Tiada ulasan: